طرز خیال

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
  • نویسنده آزاده صهبایی احمدی
  • استاد راهنما محمود فتوحی رودمعجنی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

با وجود اینکه در تذکره های شعر فارسی نگاشته شده در قرن یازده و به ویژه دوازده هجری، جریان ادبی طرز خیال به عنوان طرز شاعری مطرح و پر طرفدار معرفی شده است در اغلب آثار سبک شناسی جدید نادیده گرفته شده است که شاید بتوان مهم ترین دلیل آن کلی نگری و بی توجهی به طرزهای شاعران متوسط شعر فارسی دانست زیرا در دسته بندی های سبکی مربوط به شعر فارسی در بیشتر موارد خصایص طرزها و سبک های مطرح بر اساس آثار برجسته و شاعران به نام ارزیابی می شود. شعر فارسی در عصر صفوی نیز با عنوان کلی سبک هندی و با بررسی خصایص سبکی شاعران مشهوری مانند صائب تبریزی شناخته شده است حال آنکه مطالعه تذکرههای شعر فارسی به روشنی نمایان می سازد در دوره صفوی به جهت گستردگی اقلیم سیاسی و فرهنگی ایران در شعر فارسی نسبت به دوره های پیش از خود تنوع چشمگیری داشته است. طرز خیال از جمله مهم ترین و پر طرفدارترین شیوه های شاعری در عصر صفوی است که در میان شاعران فارسی گوی هندی بسیار مورد توجه بوده است به گونه ای که منجر به شکل گیری شاخه های فرعی در درون این سبک گردید و شاعران برجسته ای مانند عبداللطیف خان تنها و ناصرعلی سرهندی و عبدالغنی بیک قبول و بیدل دهلوی خود مبدع طرزی نو در دورن این سبک شدند و شاگردان و پیروان بسیاری یافتند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طرز بابافغانی

بررسی سبک شناختی آثار ادبی به منزلة ابزاری برای کشف روابط بین عناصر سازندة متن، زمانی ثمربخش خواهد بود که نسبت اثر با ذهنیت هنری شاعر از یک سو و اوضاع فرهنگی- اجتماعی زمان خلق اثر، از سوی دیگر، سنجیده شود. اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری زمانه‌ای است که ایران آبستن دگرگونی های شگرفی سیاسی و اجتماعی است. روی کار آمدن سلسلة صفوی و رسمیت یافتن مذهب تشیع شرایط فرهنگی را برای شاعران به گونه ...

متن کامل

تصویر خیال

تصویر یکی از اساسی ترین و پرکابردترین اصطلاحات در نقد ادبی است. این مقاله به ماهیت تصویر در ادبیات پرداخته است. مفهوم لغوی آن در زبان انگلیسی و معادل فارسی آن را بیان کرده آنگاه به بررسی چند تعریف مشهور از ایما‍ژ پرداخته است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023